Ruta de navegació

prinsubparlnac

Els principis de subsidiarietat i proporcionalitat. La comesa dels Parlaments nacionals

El principi de subsidiarietat implica que la Unió Europea, en els àmbits que no siguin de la seva competència exclusiva, intervindrà només en cas que i en la mesura en que els objectius de l'acció pretesa no puguin ser assolits de manera suficient pels Estats membres, ni a nivell central ni a nivell regional i local, sinó que puguin assolir-se millor, a causa de la dimensió o a l'efecte de l'acció pretesa, a escala de la Unió. El principi de proporcionalitat suposa que el contingut i la forma de l'acció de la Unió no excediran del necessari per assolir els objectius dels Tractats [article 5 del Tractat de la Unió Europea (TUE) i Protocol núm. 2 sobre l'aplicació dels principis de subsidiarietat i proporcionalitat].

Els Parlaments nacionals [article 12 del TUE] contribuiran activament al bon funcionament de la Unió, i per a això: seran informats per les institucions de la Unió i rebran notificació dels projectes d'actes legislatius de la Unió de conformitat amb el Protocol núm. 1 sobre la comesa dels Parlaments nacionals a la Unió Europea; vetllaran perquè es respecti el principi de subsidiarietat de conformitat amb els procediments establerts en el Protocol núm. 2 sobre l'aplicació dels principis de subsidiarietat i proporcionalitat; participaran, en el marc de l'espai de llibertat, seguretat i justícia, en els mecanismes d'avaluació de l'aplicació de les polítiques de la Unió en aquest espai, de conformitat amb l'article 70 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE), i estaran associats al control polític d'Europol i a l'avaluació de les activitats d'Eurojust, de conformitat amb els articles 88 i 85 del TFUE; participaran en els procediments de revisió dels Tractats, de conformitat amb l'article 48 del TUE; seran informats de les sol·licituds d'adhesió a la Unió, de conformitat amb l'article 49 del TUE, i participaran en la cooperació interparlamentària entre els Parlaments nacionals i amb el Parlament Europeu, de conformitat amb el Protocol núm. 1.

El Protocol núm. 1 sobre la comesa dels Parlaments nacionals preveu l'intercanvi d'informació i de bones pràctiques entre els Parlaments nacionals i el Parlament Europeu i entre les seves comissions especialitzades, a través d'una Conferència d'òrgans parlamentaris especialitzats en assumptes de la Unió (COSAC), que pot enviar al Parlament Europeu, al Consell i a la Comissió qualsevol contribució que jutgi convenient. El Parlament Europeu informa regularment de les seves activitats als Parlaments nacionals dels Estats membres, amb els quals manté vincles estrets de cooperació mitjançant reunions celebrades amb regularitat i secunda activament dues grans xarxes que faciliten la cooperació interparlamentària: la InterParliamentary EU information eXchange, IPEX, i el Centre Europeu de Recerca i Documentació Parlamentària, CEIDP.

Els Parlaments nacionals (PNs) reben directament de la Comissió Europea i al mateix temps que el Parlament Europeu i el Consell, els projectes d'actes legislatius elaborats per la Comissió Europea. També reben directament del Parlament Europeu (PE) els projectes legislatius generats per aquest, mentre que reben, a través del Consell, els projectes d'actes legislatius que tinguin l'origen en un grup d'Estats membres, al Tribunal de Justícia, al Banc Central Europeu o al Banc Europeu d'Inversions. La Comissió Europea remitent a més als PNs tots els seus documents de consulta (llibres verds, llibres blancs, comunicacions i informes interinstitucionals) així com el programa legislatiu anual, i qualsevol altre instrument de programació legislativa o d'estratègia política. Els PNs reben també les resolucions legislatives del PE i les posicions del Consell immediatament després de l'adopció, així com els ordres del dia i els resultats de les sessions del Consell, incloses les actes de les sessions en les quals aquest deliberi sobre projectes d'actes legislatius (article 12 TUE i Protocols núm. 1 i núm. 2. Tant els enviaments de la Comissió Europea com els del Consell s'efectuen per correu electrònic. Els projectes d'actes legislatius han d'incloure una fitxa amb informacions que permetin avaluar l'impacte financer i el compliment dels principis de subsidiarietat i proporcionalitat i, quan es tracti d'una directiva, els seus efectes en la normativa que han de desenvolupar els Estats membres, inclosa, quan escaigui, la legislació regional.

La Comissió Europea o el Consell, si escau, remeten una carta comunicant la data de l'inici del termini de vuit setmanes del qual disposen els Parlaments nacionals (PNs) per avaluar el respecte dels principis de subsidiarietat i proporcionalitat, i durant el qual poden enviar als Presidents del Parlament Europeu, del Consell i de la Comissió Europea un dictamen motivat que exposi les raons per les quals considera que el projecte no s'ajusta al principi de subsidiarietat (Protocol núm. 2). Quan les propostes es basin en l'article 352 TFUE, la Comissió ha d'indicar-ho expressament als Parlaments nacionals.

Conforme a l'article 6 de la Llei 8/1994 per la qual es regula la Comissió Mixta per a la Unió Europea, tan aviat rebi una iniciativa legislativa de la Unió Europea, la Comissió Mixta la remetrà als Parlaments de les Comunitats Autònomes, sense prejutjar l'existència de competències autonòmiques afectades, a l'efecte del seu coneixement i que, si escau, puguin remetre a les Corts Generals, en el termini de quatre setmanes, un dictamen motivat sobre l'aplicació del principi de subsidiarietat per la iniciativa referida. Si la Comissió Mixta aprovés un dictamen motivat sobre la vulneració del principi de subsidiarietat, incorporarà la relació dels dictàmens remesos pels Parlaments de les Comunitats Autònomes i les referències necessàries per a consulta.

Cada Parlament nacional disposa de dos vots, un a cada Cambra als parlaments bicamerals. L'article 7 del Protocol núm. 2 estableix diversos llindars en el nombre de dictàmens motivats de Parlaments nacionals remesos en el termini de vuit setmanes, amb efectes formals en el procediment legislatiu (procediments de ‘targeta groga’ i de ‘targeta taronja’).

Una vegada aprovat l'acte legislatiu i publicat en el Diari Oficial de la UE, si els Parlaments nacionals consideren que no es respecta el principi de subsidiarietat, poden, a través dels seus Governs, impugnar-lo davant el Tribunal de Justícia de la UE. El Comitè de les Regions també podrà interposar davant el TJUE recursos contra actes legislatius per a l'adopció dels quals el Tractat de Funcionament de la Unió Europea requereixi la seva consulta (article 8 del Protocol núm. 2).